♥ King and Queen :

Monday, June 20, 2011

"Wal Fitnatu Assyaddu Mina lqotli.." - Sedarlah ...


Salam Ukhwah Bloggers ...

Sehat tak? SCC tak sentuh apa apa sarapan buat masa nie ^_^
Dah berapa hari tak update blog sebab agak busy. Nasib blog tak bersawang. 

FITNAH? Apa maksud fitnah : 
Fitnah merupakan komunikasi kepada satu orang atau lebih yang bertujuan untuk memberikan stigma negatif atas suatu peristiwa yang dilakukan oleh pihak lain berdasarkan atas fakta palsu yang dapat memengaruhi penghormatan, wibawa, atau reputasi seseorang. Kata "fitnah" diserap dari bahasa Arab, dan pengertian aslinya adalah "cobaan" atau "ujian".
Hal terkait fitnah adalah pengumuman fakta yang bersifat pribadi kepada publik, yang muncul ketika seseorang mengungkapkan informasi yang bukan masalah umum, dan hal tersebut bersifat menyerang pribadi yang bersangkutan.


Okay berbalik pada tajuk. Aku sangat lah aneh dengan orang zaman sekarang nie. Ingat kan zaman dah maju so era fitnah mengfitnah nie pon dah tamat lah kan? Bila anak-anak muda dah semakin surut dengan fitnah. Orang tua pulak yg semakin menjadi-jadi. Apakah? Tahu tak dulu waktu jiwa nie ha tengah darah panas, aku kuat melenting bila aku dapat tahu ada org cuba pijak kepala aku. Sampai satu tahap, aku sendiri nampak yang semua tu salah. Ikutkan apa yang difitnah kali nie memang melampau! Tapi selagi ia nya tak betul, aku still boleh senyum. Bagi aku orang tua yang kuat memfitnah nie adalah manusia yang hati dia dah hitam. Penuh dengan busuk hati Ganjaran apalah agaknya yang kau dapat yea?! 

Kepada Hengkau : Aku paham masa silam kau banyak pengaruh kehidupan kau sekarang. Kau tutup kejahatan kau dengan beralaskan mukadimah indah islam. Kau tahu tak, yang kau sebenarnya sempurna? Tapi sayang bila kau tak pernah sedar ... Malu lah dengan mereka yang seumur kau. Puan, bersyukur lah dengan apa yang kau ada sekarang. Berhenti bercakap tentang orang. Laksanakan segala tugas kau dengan sempurna tanpa fitnah, dengki dan busuk hati! Tak ada siapa yang mendoakan kebururkan dan kecelakaan kau melainkan kau yang tak putus-putus harapkan kehancuran hidup orang lain. Bukak topeng kau yang dah berkulat tu ~

p/s: kalau budak kecil boleh lagi senyum .. tapi klau org tua? Geleng 100x je lahh ~,~' !

2 comments:

My Name is Mar said...

Rasanya terdapat kesilapan di sini...
Bukan akbaru tapi assyaddu,,,,..
Sila rujuk Surah AlBaqarah Ayat 191...
Wal Fitnatu Assyaddu Mina lqotli...

TheMuks [SCC] said...

Tengs Mar :) Sebab SCC pon pinjam dari wikipedia tentang maksud fitnah n potongan ayat tu .. mungkin ada kesilapan kat wikipedia la kott.. nway, tengs sudi betulkan : )