♥ King and Queen :

Monday, June 13, 2011

saya seorang anak perempuan, gadis & kakak !

Salam Ukhwah ...

Monday morning yang selalunya mood akan ke laut china selatan =.=' !
Hampehh .. weekend yang lalu, ingat dapat la ngadap tonton.com
tapi sebenarnya harapan jea .. bila dah sehari suntuk jadual penuh dgn wedding !

Aku dah penat jadi :
'anak' utk mama & babah
'gadis' untuk si dia
'kakak' utk adik-adik 

Iskhh... boleh ke gitu? Mana boleh laa.. kalau mereka-mereka dengar sure sentap..
itu ungkapan orang je yg aku pinjam.. wujudnya entri nie sebab aku macam berminat je nak huraikan 
maksud disebalik ungkapan tu .. kerana, aku seorang perempuan! (Ecehhh ;D)

ANAK  PEREMPUAN
1 tanggungjawab yg harus dipikul bila kita dah mula bekerja. Perlu utk tanggung keperluan keluarga. Kiranya pada masa yang sama, tolong mak bapak kita la untuk ringankan apa yg patut.

GADIS
1 perasaan yg semakin lama semakin matang dan mudah tersentuh. Nak-nak bila dengan pasangan. Terpaksa bijak kawal perasaan. Kena sentiasa lindung maruah. Kena sopan-santun. Selalu nya akan jadi sang penyabar kepada kekasih-kekasihnya ~,~' 

KAKAK
1 pangkat yang banyak bermain dengan emosi. Nak-nak yang ramai adik-adik tu! 
Kena mengurus kan segalanya. Kena mengajar. Kena menjaga. Kena sentiasa curahkan apa yg patut. Takut karang si adik-adik macam org kurang kaseh sayang plak kan ;D (jgn curah dgn asid dah la yerr) 

Kesimpulan :
Korang rasa lagi mudah jadi perempuan @ lelaki? Perempuan kalau diberi tanggungjawab dia tetap akan usaha menjadi yg terbaik diantara yg terbaik.. dalam 1 masa dia tetap bersedia utk menjadi seorang ibu & ayah, kakak & abang,anak lelaki & perempuan. Dia digelar 'manusia yg lemah'.. tapi kalau dia diberi ujian & dugaan yang pelbagai. Waktu tu segala kekuatan dia akan kumpul utk laksanakan setiap ujian tu kan? Cuma kadang-kadang berilah dia rasa utk 'mengeluh' sekejap jeaa.. Sebab dia pon manusia, tak lari dari perasaan penat. Setiap yg tabah pon ada kala jatuh terduduk kan? 


p/s : "wanita..hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah..." 
"..aku menulis, tanpa sempadan.."


2 comments:

EiZaRaZiErYa said...

tme je lah yg kite ni ppuan~ da fitrahnye ppuan begitu~ bab tanggungjwb laki pon berat~ bahkn mgkin lg berat...

wink3 >_<

TheMuks [SCC] said...

http://www.blogger.com/profile/14173066113003051505 :

Iya awakk.. kita terima hakikat n fitrah tu :) bahkan kite pon bersyukur gak dilahirkan perempuan yea ;) cuma lelaki pon perlu la ingat bkn tanggungjawab mereka jea yg berat ..